تعویض ضدیخ و هواگیری پژو 2008 / 508 / c3

سنسور پارک جلو _ کاتالوگ
دی 27, 1400
تعویض شمع پژو 2008 508 C3
تعویض شمع پژو 2008 / 508 / c3
اسفند 14, 1400

تعویض ضدیخ و هواگیری پژو 2008 / 508 / c3

تعویض ضد یخ پژو 2008

دستورالعمل تعویض کامل مایع کولانت ( ضدیخ ) و هواگیری مدار خنک کننده پژو 2008 موتور EP6

مقدمه:

  • ضدیخ ها با رنگ های مختلف نباید در موتور خودرو با هم مخلوط شوند.
  • منظور از “کولانت” مایع خنک کننده موتور میباشد که از ترکیب آب با سختی مناسب و ضدیخ با درصد مناسب (درصد استفاده از انواع مایع ضد یخ معمولا در پشت قوطی محصول درج گردیده) بدست می آید و یا از محصولات آماده مصرف که تحت عنوان “ضد یخ آماده مصرف” “خنک کننده آماده مصرف” “coolant” و .. بفروش میرسند استفاده میگردد، در محصولات آماده مصرف (کولانت / coolant ها) نباید آب اضافه نمود.
  • استاندارد های ضد یخ موتور EP6 (پژو ۲۰۰۸ ، پژو ۵۰۸ ، سیتروئن C3 و..) به شرح زیر است:

Glysantin G33

O.A.T

  • در این آموزش برای جلوگیری از مخلوط شدن ضد یخ جدید و قبلی در خودرو دوبار تخلیه انجام میدهیم. توصیه میشود از مایع کولانت اورجینال پژو استفاده نمایید، کد فنی انواع کولانتهای فابریک ثبت شده در سایت پژو سیتروئن برای موتور پژو ۲۰۰۸ ایران (و تمام خودرو های دارای موتور EP6) مطابق عکس زیر میباشد .

 

سفارش این کالا ( مایع کولانت اورجینال ) در لینک زیر :

🌐 کولانت ( ضد یخ – ضد جوش ) پژو سیتروئن

 

استاندارد ضد یخ 2008 508 C3

 

⚠️ احتیاط

⚠️ هرگز با موتور روشن یا گرم درب قمقمه را باز نکنید.

⚠️ مایع خنک کننده درون موتور تحت فشار و دمای بالا میباشد، میتواند با فشار خارج شده و باعث سوختگی شود .

⚠️ فن خنک کننده رادیاتور ممکن است هر زمان (چه در حالت موتور روشن و چه در حالت موتور خاموش) شروع به حرکت نموده و باعث آسیب شود.

⚠️ از دستکش و لوازم ایمنی استفاده کنید.

⚠️ قبل از انجام کار ( تعویض ضدیخ پژو 2008 ) یکبار مقاله آموزشی را تا انتها بخوانید.

⚠️ بهتر است کار را به افراد با تجربه (مکانیک مجرب) بسپارید.

⚠️ در صورت آسیب به شخص یا خودرو مسئولیتی بر عهده این وبسایت و یا نویسنده این متن نمی باشد.

 

مراحل انجام کار

1 ) قبل از تخلیه و تعویض ضدیخ پژو 2008 صبر کنید تا خودرو خنک شود (زیر ۷۰ درجه طبق آمپر) با رعایت موارد ایمنی درب قمقمه را باز کنید ، جنت پایین رادیاتور را از زیر خودرو آزاد کنید ، این جنت با بست فنری متصل شده است . منتظر بمانید تا کولنت تخلیه شود.
توجه کنید مقداری از کولانت داخل موتور و رادیاتور بخاری باقی میماند و تخلیه کامل صورت نمیگیرد.
2 ) در حالی که جنت زیرین باز است از بالا مقداری آب مقطر اضافه نمایید تا داخل مدار را بشوید.
3 ) جنت زیر خودرو را ببندید.
4 ) برای دسترسی به پیچ های هواگیری به روش زیر عمل کنید:
یکی از پیچ های هواگیری مطابق عکس بر روی جنت بخاری خودرو حدودا پشت منبع روغن ترمز و فیلتر هوا قابل مشاهده است که با دست میتوانید درپوش آن را باز کنید.
پیچ هواگیری موتور در کنار موتور (بر روی قطعه هوزینگ موتور / ترموستات برقی) میباشد ، !لوله های توربو خودرو را باز نکنید!

پیچ هواگیری رادیاتور بخاری موتور EP6 (پژو 2008 ، 508 ، C3 ، DS6 ، DS7)

پیچ هواگیری پژو 2008 508 C3

 

پیچ هواگیری موتور EP6 (پژو 2008 ، 508 ، C3 ، DS6 ، DS7)

پیچ هواگیری موتور EP6 پژو 2008

هواگیری پژو ۲۰۰۸

پیچ هواگیری سیتروئن C3

 

میتوانید از همین قسمت با استفاده از یک پیچگوشتی بلند پیچ هواگیری موتور را باز کنید و مراحل 5 تا 8 را انجام ندهید (مراقب باشید پیچ نیفتد / لازم نیست کامل باز شود) و یا چنانچه به این صورت تسلط کافی ندارید جهت دسترسی بهتر به شرح زیر عمل کنید :

 

5 ) برای دسترسی به پیچ هواگیری موتور باید قطعاتی از ورودی هوا را باز کنید، ابتدا دو لوله ورودی جلو را باز کنید، تا قسمت جلویی باتری مطابق عکس خالی و دسترسی به لوله زیرین ممکن شود.

موتور پژو 2008 508

 

6 ) پیچ نقره ای رنگ مشخص شده در عکس زیر را برای خارج کردن لوله هوای ورودی باکس فیلتر باز کنید:

لوله هوا پژو 2008 C3

 

7 ) حال باید لوله هوای مشخص شده در عکس زیر را خارج کنید.

باز کردن لوله هوا پژو 2008

 

  • اتصال این لوله به زانویی ورودی هوای فیلتر به صورت مشخص شده در عکس زیر است، دو عدد گیره بالا و پایین آن را به زانویی متصل کرده اند آنها را آزاد کرده و لوله را به سمت جلو بکشید و خارج کنید.

باز کردن لوله هوا پژو 2008

لوله هوا C3

 

8 ) در نهایت قطعات زیر از خودرو باز میشوند که دسترسی شما به پیچ هواگیری موتور را میسر میسازند :

قطعات لوله هوا پژو 2008

 

9 ) اطمینان حاصل کنید جنت زیر رادیاتور را که قبلا باز کردید بسته باشید، پیچ هواگیری جنت رادیاتور بخاری را با دست باز کنید، پیچ هواگیری هوزینگ موتور را با پیچگوشتی یا آچار مناسب شل کنید (لازم نیست کامل خارج شود) ، سپس داخل قمقمه آب مقطر بریزید تا از هر دو پیچ هواگیری آب به صورت یکدست خارج شود، سپس پیچ ها را ببندید، خودرو را استارت بزنید و بخاری خودرو را روشن کنید. آب قمقمه مقداری پایین میرود ، تا ماکسیمم پر کنید و درب قمقمه را ببندید، اجازه دهید خودرو چند دقیقه با بخاری روشن کار کند، در این حین دور موتور را حدود ۲۰۰۰ دور نگهدارید. باقی مانده ضد یخ از درون موتور وارد قمقمه میشود و تغییر رنگ آب درون قمقمه را مشاهده خواهید کرد. تا روشن شدن فن صبر کنید.

  • در این خودرو ترموستات و واتر پمپ بصورت هماهنگ و الکترونیکی عمل میکنند بدین صورت که سنسور های الکترونیکی دستور حرکت یا توقف واتر پمپ را میدهند ، در صورتی که در خودروهای متداول بازار معمول واترپمپ همواره بصورت مکانیکی در حرکت است و ترموستات بنا بر دمای آب قسمتی از مدار آب را مسدود میکند . در این خودرو روشن کردن بخاری باعث میشود کامپیوتر فرمان حرکت واترپمپ متغیر برای رسیدن آب گرم به رادیاتور بخاری را بدهد . بدین صورت باعث حرکت واترپمپ میشویم ، گاز دادن خودرو با دور موتور ۲۰۰۰ سرعت واتر پمپ را بیشتر میکند.

10 ) مجدد خودرو را خاموش کنید و منتظر بمانید تا دمای آب به زیر ۷۰ درجه برسد. (صحیح است با دمای پایین درب قمقمه یا جنت زیر رادیاتور باز و مدار تخلیه شود ولی انجام اینکار در دمای بالا نیز با رعایت کامل موارد ایمنی توسط مکانیک ماهر بلامانع است / مراقب باشید آب جوش فوران خواهد کرد!)

11 ) درب قمقمه را باز کنید ، جنت پایین رادیاتور را باز کنید ، منتظر بمانید تا آب تخلیه شود. پیچ های هواگیری را باز کنید، جنت پایین رادیاتور را ببندید، کولانت مخصوص پژو را بدون مخلوط کردن با آب بصورت خالص (یا اگر ضد یخ غلیظ با مارک دیگری تهیه کرده اید ابتدا در گالن دیگر با نسبت های مشخص شده روی بسته بندی با آب مقطر مخلوط کنید) کم کم به قمقمه اضافه کنید. هنگام اضافه کردن کولانت اصلی بدین جهت که چگالی آن از آب بیشتر است تقریبا کل آب مقطر و ضد یخ قبلی ابتدا از پیچ های هواگیری خارج میشوند ، و وقتی کولانت جدید از هردو پیچ هواگیری خارج شد میتوانید پیچ های هواگیری را ببندید. سپس خودرو را استارت بزنید، بخاری را روشن کنید و دور موتور را روی ۲۰۰۰ نگهدارید. در چند ثانیه سطح کولنت در قمقمه مقداری پایین میرود ، تا خط ماکسیمم کولانت اضافه کنید و درب قمقمه را ببندید (اینکار نباید طول بکشد زیرا دمای موتور به سرعت زیاد میشود و کولانت بالا میزند). خودرو را روشن بگذارید و تا روشن شدن فن تحت نظر داشته باشید.

⚠️  روز بعد مجدد سطح کولانت قمقمه را بررسی نمایید و اگر کم شده بود به ماکسیمم برسانید . هرگز قمقمه آب را بیشتر از خط MAX پر نکنید ، برای سر ریز مایع بهتر است از همان کولانت یا ضد یخ آماده شده داشته باشید و اگر در دسترس نبود از آب مقطر استفاده نمایید.

 

لطفا بدون ذکر منبع کپی نفرمایید .

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

whatsapp-icon

حساب کاربری

دسته بندی

سبد خرید